בעולם אוטופי לא היו לכם מתחרים, וקהל היעד אליו אתם פונים היה צורך את השירותים והמוצרים השונים אך ורק מכם. במציאות לעומת זאת, אתם נאלצים להתמודד אל מול שחקנים (חזקים יותר ופחות), כאשר מטרתם זהה למטרה שלכם: ליהנות מכמה שיותר לקוחות, עסקאות ורווחים.

המכירות שלכם מושפעות מהמון דברים: איכות המוצרים, המחירים שאתם מציעים, אפשרויות המכירה (אונליין ואופליין) וחווית השירות בה אתם מעבירים את הלקוחות. תתפלאו, אך גם המיתוג שלכם, לרבות לוגו בית העסק, משפיע על מידת ההתעניינות של הלקוחות בכם ובהתאם גם על היקף המכירות.

מהו "לוגו נכון"?

  • לוגו שמדבר את שפת המותג
  • לוגו שמייצג את הערכים והאמונות שלכם
  • לוגו שפונה לקהל היעד

כשבעלי עסקים מבינים את חשיבותו הרבה של הלוגו, נשאלת שוב ושוב השאלה: האם לגיטימי לשאוב השראה מלוגואים של עסקים מתחרים מצליחים? הגיע הזמן להבין אחת ולתמיד.

שואבים השראה, אך לא מעתיקים

השראה היא דבר מבורך: היא מניעה, מתפעלת ומעוררת בכם יצירתיות. בשונה מהעתקה או "שכתוב" של לוגו, ההשראה היא דבר לגיטימי ומבורך. ההיכרות עם המתחרים שלכם חיונית, ודרכם אתם יכולים ללמוד המון. כך לדוגמא: במידה והעסק שלכם הוא בתחום ההסעדה והמזון, תגלו כי מרבית הלוגואים של ענקיות המזון מעוצבים בצבעים אדום וצהוב. תוכלו גם אתם לעצב את הלוגו שלכם בצבעים אלו, אך יש לשמור על מקוריות ובידול בעיצוב.

מתי כדאי שלא לשאוב השראה ממתחרים?

המטרה היא להבין מה אצל המתחרים עובד. במילים אחרות: רגע לפני שאתם שואבים השראה, נסו להבין ממי אתם שואבים אותה. סביר להניח כי לא תהיו מעוניינים "לחקות" מהלכים של חברות לא רווחיות, חברות שסוגרות סניפים חדשות לבקרים או כאלו שפשטו רגל. המטרה היא ללמוד את דפוסם של העסקים המובילים והמוכרים.

מתי ההשראה יכולה להיות מעט בעייתית?

יש הבדל עצום בין השראה ובין העתקה. שימו לב כי עיצוב לוגו בית העסק שלכם שומר על ייחוד ולא מזכיר מדי לוגואים של חברות מתחרות. הלוגו שעיצבתם דומה ללוגו של עסק מתחרה? דעו מהן ההשלכות:

  • ראשית, אין לכם בידול. כעסק, תרצו לוגו שמזוהה אתכם ורק אתכם.
  • שנית, הפגיעה במוניטין. לא תרצו שעם הקלדת שם העסק שלכם בגוגל, לקוחות יקראו בעיקר על תביעות משפטיות או סכסוכים שיש לכם עם עסקים מתחרים. שמרו את המוניטין שלכם!

שאבתם השראה? כעת, עצבו את הלוגו!

לאחר שערכתם סקר שוק והבנתם איך "נראים" העסקים המתחרים, תוכלו לצאת לדרך. חשוב לזכור: העובדה כי יש לכם מתחרים לא אומרת כי הלוגו שלכם צריך להיות דומה ללוגואים שלהם. לכל עסק יש את הייחוד שלו ואותו חשוב להדגיש בלוגו. זהו את הבידול שלכם והביאו אותו לידי ביטוי. דוגמאות לבידול עסקי: סחורה אורגנית, עופות ללא אנטיביוטיקה, תכשירי טיפוח ללא כימיקלים, תוצרת כחול-לבן, מוצרים ללא גלוטן ועוד…